Saturday, June 30, 2012

Fasting in Spanish.......Ayuno

Yep, that's it. Fasting is the topic of my lesson I will be teaching on Sunday and I will be teaching it in Spanish.  I am praying for the gift of tongues right now because I don't speak spanish and my Sociodad de Socorro Presidente will not be there on Domingo either to help translate for me.  So here goes, here are my notes and thoughts/lesson.


LESSON ON FASTING
Desde los tiempos de Adán, el pueblo de Dios ha ayunado con el fin de estar más cerca de Él y adorarlo. Jesús demostró la importancia del ayuno por medio de Su propio ejemplo (véase Lucas 4:1–4)
Y Jesús, lleno del Espíritu Santo, volvió del Jordán y fue allevadopor el Espíritu al desierto
 apor cuarenta días, y era btentado por el cdiablo. Y no comió nada en aquellos días; y pasados éstos, tuvo hambre.
 Entonces el diablo le dijo: Si eres el Hijo de Dios, di a esta piedra que se convierta en pan.
 Y Jesús, respondiéndole, dijo: Escrito está: aNo sólo de pan vivirá el hombre, sino de toda palabra de Dios.

Cristo ayunó mientras era tentado por Satanás.
Nuestros líderes, tanto a nivel general en la Conferencia General y a nivel local, han expresado la misma preocupación con respecto a nosotros.“Pero me temo, hermanos, que muchos de nosotros no estemos ayunando en los días de ayuno o que lo estemos haciendo de una manera descuidada.”
Estos dos testigos deben de ser una bandera roja que nos adviertan de un lugar  en nuestras vidas en el que necesitamos mejorar.
Yo misma soy culpable de no seguir este mandamiento de Ayunar. Durante los últimos 8 años he tenido temporadas en las cuales no me era possible ayunar porque estaba embarazada o amamantando. Yo tenía una razón médica para no ayunar, sin embargo, cuando yo no tenía ninguna restricción médica, fue muy duro para tratar de empezar a ayunar de nuevo. Busqué y traté de encontrar una manera de obedecer el espíritu de el ayuno sin tener que ir completamente sin agua y comida. Le pregunté a una mujer muy fiel, que tenía una enfermedad grave lo que hizo en el lugar del ayuno. Ella me dijo que sabía que físicamente no se le recomendaba ayunar, pero que a veces simplemente ayunaba de todos modos, porque lo necesitaba. Ella sabía que espiritualmente no era más que un reemplazo, y que necesitaba las bendiciones espirituales y físicas que vienen a través del ayuno.
¿Qué significa el Ayunar?
¿QUÉ ES EL AYUNO
Se nos enseña que hay tres aspectos en la observancia de un ayuno apropiado: primero, abstenernos de alimentos y bebidas por dos comidas consecutivas o, en otras palabras, por (24) veinticuatro horas; segundo, asistir a la reunión de ayuno y testimonios; y tercero, dar una ofrenda de ayuno generosa.
LAS OFRENDAS DE AYUNO:
Cuando ayunamos cada mes, el Señor nos pide que ayudemos a los necesitados, aportando el dinero que hubieran gastado en alimentos para dos comidas. A través de las ofrendas de ayuno, somos capaces de asociarnos con el Señor en ayudar a nuestros hermanos y hermanas en necesidad.
EFECTOS DEL AYUNO
¿Cuáles son algunos de los efectos del ayuno?
Superar las debilidades o problemas - Cada uno de nosotros tiene debilidades que reconocemos en las que necesitamos ayuda.
Ayuda y orientación para sí mismo u otros, podemos ayunar para orientación en nuestras vidas y también por nuestros familiares, amigos o para ayuda en nuestros llamamientos.
Enfermedades (Mosíah 27:22-23 Alma ayunó para que su hijo fuese curado)
22  E hizo que se reunieran los sacerdotes; y empezaron a ayunar y a rogar al Señor su Dios que abriera la boca de Alma para que pudiera hablar, y también para que sus miembros recibieran su fuerza, a fin de que los ojos del pueblo fueran abiertos para ver y conocer la bondad y gloria de Dios.
23  Y aconteció que después que hubieron ayunado y orado por el espacio de dos días y dos noches, los miembros de Alma recobraron su fuerza, y se puso de pie y comenzó a hablarles, diciéndoles que se animaran;

·       Para conocer la verdad de las Cosas (Ejemplo de Alma 5:46)
46  He aquí, os digo que el Santo Espíritu de Dios me las haceasaber. He aquí, he bayunado y orado muchos días para poder saber estas cosas por mí mismo. Y ahora sé por mí mismo que son verdaderas; porque el Señor Dios me las ha manifestado por su Santo Espíritu; y éste es el espíritu de crevelación que está en mí.


·       Para ayudar a otros a acojer la verdad - Cada uno de nosotros conoce a un amigo o familiar que nos gustaria que conocieran la veracidad del Evangelio por sí mismos.
·       Para vencer la tentación - Cristo fue tentado por el Diablo cuando ayunaba durante 40 días.
·       Consuelo en tiempos de dolor y luto
·       Humildad y para sentirse más cerca de nuestro Padre Celestial
En la Conferencia General, Carl B. Pratt nos sugiere:
POR OTRO LADO, si tenemos un propósito especial en nuestro ayuno, éste tendrá mucho más significado. Quizás podamos tomar un tiempo en familia antes de comenzar el ayuno para hablar de lo que esperemos lograr al ayunar.  Esto se podría hacer en la noche de hogar anterior al domingo de ayuno o en una breve reunión de la familia al momento de la oración familiar. Cuando ayunamos con un propósito, tenemos algo en qué enfocar nuestra atención en vez de concentrarnos en el hambre que tengamos.
El ayuno combinado con la oración aumenta el poder espiritual.
Élder Pratt también dijo:
Comencemos nuestros ayunos con oración. Esto puede hacerse si nos arrodillamos alrededor de la mesa al acabar la comida, después de la cual iniciaremos el ayuno. Esa oración debe ser una plegaria natural al dirigirnos a nuestro Padre Celestial con respecto al propósito de nuestro ayuno y pedirle que nos ayude a lograr nuestras metas. Del mismo modo, terminemos nuestros ayunos con una oración. Sería muy apropiado que nos hincásemos alrededor de la mesa antes de sentarnos a tomar los alimentos con los cuales terminaremos nuestro ayuno. Agradezcamos al Señor la ayuda que nos haya brindado durante el ayuno y lo que hayamos sentido y aprendido de ello.
Además de comenzar y de terminar con una oración, debemos buscar al Señor con oraciones personales de forma constante durante el ayuno.
BENDICIONES DEL AYUNO
Después de castigar a la antigua Israel por su falta de ayuno, el Señor, a través del profeta Isaías, habla en lengua poética de un ayuno apropiado en (Isaías 58:6).:


¿No es más bien el aayuno que yo escogí: desatar las ligaduras de la maldad, bsoltar las cargas de opresión, y dejar libres a los quebrantados y romper todo yugo?


Si ayunamos y oramos con el propósito de arrepentirnos de los pecados y de vencer debilidades personales, desde luego estaremos buscando “desatar las ligaduras de impiedad” en nuestra vida. Si el propósito de nuestro ayuno es ser más eficaces al enseñar el Evangelio y al servir a los demás en nuestros llamamientos de la Iglesia, sin duda nos estamos esforzando por “soltar las cargas de opresión” de otras personas. Si ayunamos y oramos pidiendo la ayuda del Señor en nuestros esfuerzos misionales, de cierto tenemos el deseo de “dejar ir libres a los quebrantados”. Si el propósito de nuestro ayuno es aumentar el amor por nuestro prójimo y vencer nuestro egoísmo, nuestro orgullo y el tener nuestros corazones puestos en las cosas del mundo, indudablemente estamos procurando “[romper] todo yugo”.
El Señor continúa describiendo el ayuno apropiado (Isa. 58:7):


¿No consiste en que acompartas tu pan con el hambriento y a losbpobres errantes alojes en tu casa; en que cuando veas al desnudo, lo cubras y no te escondas del que es ctu propia carne?
Si ayunamos en forma correcta, El Señor nos promete en Isaias. 58:8–11:


 Entonces nacerá tu aluz como el alba, y tu bsalud se manifestará pronto; e irá tu rectitud delante de ti, y la gloria de Jehová será tu retaguardia.
 Entonces ainvocarás, y te responderá Jehová; clamarás, y dirá él: Heme aquí. Si quitas de en medio de ti el yugo, el bseñalar con el dedo y el hablar vanidad;
 10 y si extiendes tu alma al ahambriento y sacias al alma afligida, en las tinieblas nacerá tu luz, y tu oscuridad será como el mediodía;
 11 y Jehová te aguiará siempre, y en las bsequías saciará tu alma y dará vigor a tus huesos; y serás como huerto de riego y comocmanantial cuyas aguas nunca faltan.



Estoy agradecida de que he podido preparar esta lección. Yo he reconocido que me he estado impidiendo recibir las bendiciones del Señor a causa de mi debilidad física y mi falta de fe.   Hay cosas de las que ahora me doy cuenta que se pueden fortalecer por medio del ayuno.  Estoy agradecida al Señor por estas bendiciones prometidas de orientación continua, ser llenada con el agua viva, ser llenada de luz, y las respuestas a nuestras oraciones. En el nombre de Jesucristo, Amén.

CITAS ADICIONALES SOBRE EL AYUNO:
No debemos obligar a nuestros hijos pequeños a ayunar durante el período de dos comidas que se recomienda, pero enseñémosles los principios del ayuno. Si se habla del ayuno y se proyecta en el entorno familiar, los pequeños estarán al tanto de que sus padres y sus hermanos mayores están ayunando, y comprenderán el propósito del ayuno. Ellos deben participar en las oraciones familiares para comenzar y terminar el ayuno. De esa manera, cuando lleguen a la edad correspondiente, estarán deseosos de ayunar con el resto de la familia. Nosotros hemos hecho eso y hemos alentado a los niños de entre ocho y doce años a ayunar durante una comida; entonces, al cumplir los doce años y recibir el Sacerdocio Aarónico o al ingresar a las Mujeres Jóvenes, los hemos alentado a ayunar durante dos comidas.

Fasting


Ok. So here it is. My lesson on fasting. I also will post the same thing in Spanish thanks to LDS.org, Google Translate and my cute husband.  I'm teaching it tomorrow in Spanish, wish me luck!

LESSON ON FASTING
Since the time of Adam, God’s people have fasted to help them draw near to Him and to worship Him. Christ is our perfect example in all things including Fasting.  Christ, being perfect, set the example for us of fasting.  See Luke 4:1-4.
1 And Jesus being full of the Holy Ghost returned from Jordan, and was led by the Spirit into the wilderness,
Being forty days tempted of the devil. And in those days he did eat nothing: and when they were ended, he afterward hungered.
3 And the devil said unto him, If thou be the Son of God, command this stone that it be made bread.
4 And Jesus answered him, saying, It is written, That man shall not live by bread alone, but by every word of God.
Christ fasted while he was being tempted by Satan. 
Our leaders at both the general level in General Conference and at the local stake level have expressed the same concern regarding us.  Quote: “I fear … that too many of us are either not fasting on fast day or we are doing so in a lackadaisical manner.” 
These two witnesses should be a red flag to us warning us of an area in our lives we need to improve in.
I myself am guilty of avoiding this commandment to fast. For the past 8 years I have had times when I couldn’t fast because I was pregnant or nursing.   I did have a medical reason for not fasting, however, when I didn’t have any medical restraints, it was really hard to try to fast again.  I searched and tried to find a way to obey the spirit of the fast without actually going completely without food and water.  I asked a very faithful woman who had a serious disease what she did in place of fasting.  She told me she knew that physically it wasn’t recommended to fast, but that sometimes she just fasted anyway because she needed it.  She knew that spiritually there was just no replacement and she needed the spiritual and physical blessings that come through fasting.
What does it mean to fast?   
WHAT IS FASTING
“We are taught that there are three aspects to a proper fast day observance:  first, abstaining from food and drink for two consecutive meals or, in other words, 24 hours; second, attending fast and testimony meeting; and third, giving a generous fast offering.”

Fast Offerings:
When we fast each month, the Lord asks us to help those in need by contributing the money we would have spent on food for two meals. Through fast offerings we are able to partner with the Lord in helping our brothers and sisters in need.
PURPOSES OF FASTING
What are some of the purposes of fasting? (Word Strips)
·       Overcome Weaknesses or Problems- Each of us has weaknesses that we recognize that we need help with.
·       Help or Guidance for Self or Others- We can fast for guidance in our lives and also for our family, friends or to help us in our callings.
·       Illnesses-  (Mosiah 27:22-23 Alma fasted for his son that he would be healed)  
22 And he caused that the priests should assemble themselves together; and they began to fast, and to pray to the Lord their God that he would open the mouth of Alma, that he might speak, and also that his limbs might receive their strength—that the eyes of the people might be opened to see and know of the goodness and glory of God.
23 And it came to pass after they had fasted and prayed for the space of two days and two nights, the limbs of Alma received their strength, and he stood up and began to speak unto them, bidding them to be of good comfort:
·       To Know the Truth of Things (Example of Alma 5:46)
46 Behold, I say unto you they are made known unto me by the Holy Spirit of God. Behold, I have fasted and prayed many days that I might know these things of myself. And now I do know of myself that they are true; for the Lord God hath made them manifest unto me by his Holy Spirit; and this is the spirit of revelation which is in me.

·       To Help Others to Embrace the Truth-  We each know a friend or family member that we would love to have them know the truthfulness of the gospel for themselves.
·       To Overcome Temptation- When Christ was tempted of the devil, he fasted 40 days. 
·       Comfort in Times of Sorrow and Mourning
·       Humility and to Feel Closer to our Heavenly Father
In General Conference Carl B Pratt suggested to us:
“If we have a special purpose in our fasting, the fast will  have much more meaning. Perhaps we can take time as a family before beginning our fast to talk about what we hope to accomplish by this fast. This could be done in a family home evening the week before fast Sunday or in a brief family meeting at the time of family prayer. When we fast with purpose, we have something to focus our attention on besides our hunger.”
Fasting combined with prayer brings increased spiritual power.
Elder Pratt also said:
“Let us begin our fasts with prayer. This could be kneeling at the table as we finish the meal with which we begin the fast. That prayer should be a natural thing as we speak to our Heavenly Father concerning the purpose of our fast and plead with Him for His help in accomplishing our goals. Likewise, let us end our fasts with prayer. We could very appropriately kneel at the table before we sit down to consume the meal with which we break our fast. We would thank the Lord for His help during the fast and for what we have felt and learned from the fast. In addition to a beginning and ending prayer, we should seek the Lord often in personal prayer throughout the fast.”

BLESSINGS OF FASTING
After chastising ancient Israel for fasting improperly, the Lord, through the prophet Isaiah, speaks in beautiful poetic language of a proper fast in (Isa. 58:6).:

“Is not this the fast that I have chosen? to loose the bands of wickedness,to undo the heavy burdens, and to let the oppressed go free, and that ye break every yoke?” (Isa. 58:6).

If we fast and pray with the purpose of repenting of sins and overcoming personal weaknesses, surely we are seeking to “loose the bands of wickedness” in our lives. If the purpose of our fast is to be more effective in teaching the gospel and serving others in our Church callings, we are surely striving to “undo the heavy burdens” of others. If we are fasting and praying for the Lord’s help in our missionary efforts, aren’t we desiring to “let the oppressed go free”? If the purpose of our fast is to increase our love for our fellow man and overcome our selfishness, our pride, and having our hearts set upon the things of this world, surely we are seeking to “break every yoke.”
The Lord continues describing the proper fast (Isa. 58:7:

“Is it not to deal thy bread to the hungry, and that thou bring the poor that are cast out to thy house? when thou seest the naked, that thou cover him; and that thou hide not thyself from thine own flesh?” (Isa. 58:7).
If we fast properly the Lord promises in (Isa. 58:8–11:

“Then shall thy light break forth as the morning, and thine health shallspring forth speedily: and thy righteousness shall go before thee; …
“Then shalt thou call, and the Lord shall answer; thou shalt cry, and he shall say, Here I am. …
“And if thou draw out thy soul to the hungry,    and satisfy the afflictedsoul; then shall thy light     rise in obscurity, and thy darkness be as the noonday:
“And the Lord shall guide thee continually, and satisfy thy soul in drought,… and thou shalt be like a  
watered garden, and like a spring of water, whose waters fail not” (Isa. 58:8–11).

I am thankful that I have been able to prepare this lesson.   I have recognized that I have been preventing myself from receiving blessings from the Lord because of my physical weakness and lack of faith.  Things that I now realize can be strengthened through fasting. I am grateful to the Lord for these promised blessings of continual guidance, being filled with the living water, being filled with light, and answers to our prayers.  In the name of Jesus Christ, Amen.


ADDITIONAL QUOTES ON FASTING:
We should not expect our young children to fast for the recommended two meals. But let us teach them the principles of fasting. If fasting is discussed and planned in a family setting, the small children will be aware that their parents and older siblings are fasting, and they will understand the purpose of the fast. They should participate in the family prayers to begin and end the fast. This way, when they reach the proper age, they will be eager to fast with the rest of the family. In our family, we have done this by encouraging our children between 8 and 12 years of age to fast for one meal; then as they have turned 12 and received the Aaronic Priesthood or entered Young Women, we have encouraged them to fast for two complete meals.

San Diego Temple